Rodbehandling

Hvad er en rodbehandling og hvornår skal en tand rodbehandles?
Bestil tid

Din tand skal rodbehandles, hvis der via et hul i tanden er trængt bakterier ind til nerven i tanden eller den er blevet skadet ved et uheld.

Mange gange mærker du ikke til betændelsen. Andre får store smerter og hævelse. Vi gør behandlingen så smertefri som muligt med bedøvelse, smertestillende materiale i tanden og evt. penicillin!

Ved rodbehandling fjerner man nerven i tanden og renser bakterierne væk, hvorefter  tanden fyldes op med cement og en plastfyldning.

En rodbehandlet tand er mere skrøbelig p.gr.a. udtørring, derfor kan det  i nogle tilfælde blive nødvendigt at sætte en krone på.

Rodbetændelse kan brede sig ned til knoglen og blodbanen og dermed sprede sig fx til hjerteklapper. Det sker heldigvis sjældent!

Nyeste forskning viser at bakterier fra munden spreder sig mere med blodbanen end man troede og har indflydelse på udviklingen af  blodpropper, sukkersyge og leddegigt!

Bestil et tandeftersyn

Ved regelmæssig tandeftersyn opdages eventuelle huller i tide, så du undgår at tanden skal rodbehandles.

Sunde pæne og velbevarede tænder betyder meget for livskvaliteten.

Tandlægerne Hjallerup

Luk